~~ קול קורא ~~
הרשמה לתחרות כתיבה בנושא:
"דרכי מלחמה ושלום" – הלכה ישראלית בעקבות מלחמת חרבות ברזל.
מוזמנים ומוזמנות להגיש חיבורים – כל איש ואישה, מכל מגזר ומכל גיל ורקע.
החיבורים יבחנו ע"י ועדה מטעם בית מדרש 'למעשה – יוצרים הלכה ישראלית' בהובלת ד"ר ר' עידו פכטר.
החיבור המצטיין ומספר חיבורים נוספים יפורסמו בספר שיצא לאור מטעם בית מדרש 'למעשה'.
פרס לחיבור המצטיין: 1,500 ש"ח
על מנת להשתתף בתחרות יש למלא את כל הפרטים בטופס בקישור זה ולצרף את המאמר והתצהיר החתום.
תאריך אחרון להגשה: 21.4.25. חיבורים שישלחו לאחר תאריך זה לא יכללו בתחרות.
לשאלות ובירורים: bmlemaase@gmail.com
~~~ שאלות הבהרה ~~~
1. מהי "הלכה ישראלית"?
"הלכה" היא מימוש רעיונות, ערכים וזהות במעשים ונורמות. "ישראליות" היא מימוש הזהות היהודית במבנה של לאום, חברה ומדינה. "הלכה ישראלית" היא מקום המפגש ביניהן – האופן שבו הישראליות מתממשת למעשה לאור הזהות והערכים היהודיים הבסיסיים. הלכה ישראלית צריכה להיכתב על ידי כלל השותפים בבניית החברה היהודית, מכל המגזרים והעדות. רק בשיתוף של כלל עם ישראל תוכל ההלכה הישראלית להיווצר.
2. זה לא עניין של דתיים?
ממש לא. ובדיוק את זה אנחנו מבקשים לשנות. כל קביעה של נורמות שמעצבות את התרבות, החברה והמדינה היא סוג של "הלכה" – של הלכות חיים. על כן כל האוחזים בזהות יהודית צריכים להיות שותפים בניסוח "הלכה". אנו מזמינים גברים ונשים מכל המגזרים להיות שותפים במפעל הזה.
3. מה הקשר למלחמה?
מלחמת חרבות ברזל הציבה בפני החברה הישראלית אתגרים רבים מסוגים שונים: חברתיים, מוסריים, תרבותיים ועוד, כלפי פנים וכלפי חוץ. בתחרות הזו אנו מזמינים את הציבור לנתח את האתגרים ולהציע מענה מעשי לאור הערכים והזהות היהודית על כלל גווניה.
4. איך הלכה ישראלית נראית?
מוזמנים לקרוא כאן באתר על מפעל ההלכה הישראלית, לפגוש את העמיתים והעמיתות מכל המחזורים, וגם להתרשם מהחיבורים שהם כתבו.
5. למה זה חשוב דווקא כעת?
החברה הישראלית נקרעת כיום בין זהויות מתקוטטות זו עם זו: יהודית ודמוקרטית, שמרנית וליברלית, דתית, מסורתית וחילונית, סביב הכרעות שעלינו לקבל כחברה ומדינה יהודית. הלכה ישראלית מבקשת לשנות את השיח העכשווי ולעצב יחד דרך ישראלית מוסכמת, אשר תיתן מענה למגוון הזהויות והקולות המצויים בנו, באמצעות שיחה ובעיקר שותפות.
החיבורים:
החיבורים יכללו 2 חלקים:
א' – חלק של 'הלכה' – עד 350 מילה: הצעות מעשיות בניסוח קצר ובהיר.
ב' – חלק של 'ביאור' – עד 2,500 מילה: הסבר מילולי חופשי בשפה פשוטה ונגישה. בו יוצגו מקורות, מכל סוג של מקור השראה. בו יהיה גם דיון ומהלך רעיוני שהוביל להסקת המסקנות ולאורן ההלכות שהוצעו בחלק א'. נבקש שתהיה התייחסות רחבה עד כמה שניתן לניתוח האתגר, רלוונטיות מקורות ההשראה וניסוח הפתרון.
>> דוגמאות להלכה וביאור בנושא פגיעה מינית
>> דוגמאות להלכות וביאור בנושא זכרון בעקבות ה-7.10
>>>> לעיון מעמיק ניתן להוריד בחינם את החוברות שלנו כאן באתר
החיבורים יבחנו על ידי ועדה מטעם בית מדרש למעשה בהובלת ד"ר ר' עידו פכטר. הוועדה תבחן את:
– איכות הכתיבה
– מקוריות
– רלוונטיות למציאות
– העמקה וביסוס.
*בית מדרש למעשה שומר לעצמו את הזכות לקחת בחשבון כל שיקול נוסף שימצא לנכון בבחירת המאמרים הנבחרים.
לשאלות ובירורים: bmlemaase@gmail.com